بخشی از متن دانلود فایل رهایی از آموزش مبتنی بر مونولوگ :
نام کنفرانس یا همایش : اولین کنفرانس ملی مدیران آموزش و پژوهش
تعداد صفحات :17
چکیده مقاله:
آموزشوپرورش چیزی جز برقراری ارتباط بین مربی و دانشآموز برای پرورش قوای شناختی, عاطفی, اجتماعی و معنوی نیست. با وجود این, در محیطهای آموزشی بین دانشآموز و مربی فاصلهای ایجاد شدهاست. آموزش مونولوگ محور در مراکز آموزش, معلم را بر اریکهای از قدرت نشاندهاست که گمان میبرد تمام هستی و گستره دانش در اختیار اوست و این دانشآموز است که باید با احترام به مربی نزدیک شود و همواره فاصله خود را با وی رعایت کند. آموزشوپرورش مبتنی بر مونولوگ, فاقد یک رابطه انسانی و شناختی لازم است و در آن حضور دانشآموز بهعنوان یک وجود مستقل پذیرفته و تایید نمیشود. برای رهایی از چنین آموزشی, راهبردهای یاددهی – یادگیری در کلاس درس لازم است به سوی آموزش مبتنی بر دیالوگ سوق داده شود. در آموزش مبتنیبر دیالوگ مربی تنها بهعنوان یک مشارکتکننده فعال شناخته میشود و هیچگونه سلسله مراتبی بین مربی و دانشآموزان وجود ندارد. فرایند یادگیری دیالوژیکی مبتنی بر یک رابطه آزاد است و مشارکتکنندگان بهنیکویی به سخنان یکدیگر گوش فرامیدهند. هیچکس دیدگاه خود را بر دیگری تحمیل نمیکند و مشارکتکنندگان از پیشداوری نسبت بهیکدیگر پرهیز میکنند. در این مقاله نخست به اختصار به معنا و مفهوم مونولوگ اشاره میشود. آنگاه به بررسی و تجزیه و تحلیل ویژگیهای آموزش مبتنی بر مونولوگ پراخته میشود. سپس با تبیین و تفهیم آموزش مبتنی بر دیالوگ, راهکار برون رفت از آموزش مبتنی بر مونولوگ مورد نقد و ارزیابی قرار میگیرد. در نهایت شیوههای کاربست آموزش مبتنی بر دیالوگ در کلاس درس به تفصیل شرح داده میشود